Boganmeldelse - Hormonel Harmoni

Kategorier: Blogpost

Vi har fået tilsendt denne skønne bog - Hormonel Harmoni! I det følgende er en anmeldelse af bogen 😊

Hormonel Harmoni

Her er bogen til dig, som gerne vil have styr på dine hormoner! Roden til mange ubalancer i kroppen heriblandt humørsvingninger, smerter, vægtproblemer skyldes hormonelle ubalancer. Hormonel Harmoni er den ultimative guide til at blive klogere på vores hormoner og hormonelle ubalancer. Bag bogen står Caroline Fibæk, som er Naturopath og komplementær hormonterapeut og Stine Fürst som er speciallæge i gynækologi og obstetrik. Caroline Fibæk har tidligere udgivet bøgerne Raw Cake, Nyd dig sund, 42RAW og Nyd dig slank.

Hormonel Harmoni er en velskrevet og letlæselig bog, som overordnet er inddelt i tre; en introduktion til vores hormoner og primære årsager til hormonelle ubalancer, en hormontest samt en behandlingsguide til at få bugt med de hormonelle ubalancer.

Hormontesten er en indikator på, om og hvor der er hormonelle balancer i kroppen. Caroline Fibæk og Stine Fürst understreger:

Bogen er ikke en håndbog i selvdiagnose, men giver forslag til, hvordan du kan gribe din egen sundhed an.

og

Du kan selvfølgeligt ikke diagnosticere hormonelle lidelser ud fra et spørgeskema, men det er en indikator, som vi selv bruger på vores klinikker sammenholdt med blodprøver og andre tests.

Hormontesten er en tjekliste eksempelvis ”tegn på lave kortisolniveauer”: Træthed eller udbrændthed?, Får du ofte lidt mere energi efter aftensmaden?, Har du brug for kaffe (koffein) for at holde dig i gang? osv. – én tjekliste for hvert hormon.

Behandlingsguiden er inddelt i hormonerne: kortisol, progesteron, østrogen, insulin samt adrogener og dertilhørende opskrifter, tips og tricks til at ændre de ubalancer, som der er - enten ved forhøjede eller lave niveauer. Desuden er der et afsnit om lavt stofskifte herunder årsagen til lavt stofskifte samt hvad der kan gøres for at få et normalt stofskifte. Derudover er der et afsnit om gode vaner til at afbalancere hele hormonsystemet. Allersidst i bogen er der en opskriftssamling inddelt i morgenmad, frokost, aftensmad og desserter, som er rettet mod at afbalancere hele hormonsystemet. Opskrifterne lyder interessante, men nøj hvor vi savner et billede til hver enkel opskrift! Dette giver lige det ekstra til, at vi får lyst til smøge ærmerne op og gå i gang i køkkenet.

Caroline Fibæk og Stine Fürst giver eksempler på kosttilskud og urter, som kan afbalancere hormonerne, men som de skriver ”Du kan tage nok så mange kosttilskud og urter, men de vil kun have ringe effekt, hvis ikke du har styr på de mest grundlæggende systemer i kroppen: din søvn, din lever, dine stressniveauer og din næring” Derfor giver de gode råd og vaner til at opnå hormonel harmoni.

Overordnet er Hormonel Harmoni en fremragende, fængende og faglig bog, som jeg selv læste på en aften! Bogen kan købes lige her.

Rigtig god søndag!

❤️ Annika - Femme Food